CENY JANTAR | Na Cenu Jantar v baletní kategorii jsou nominováni dva tanečníci a dvě tanečnice

Na Cenu Jantar v baletní kategorii jsou nominováni dva tanečníci a dvě tanečnice

Organizátoři osmého ročníku Moravskoslezských uměleckých Cen Jantar zveřejnili nominace v kategorii Balet a pohybové divadlo. Na Cenu Jantar jsou za inscenace ztvárněné na baletní scéně Národního divadla moravskoslezského v Ostravě nominováni čtyři tanečníci a tanečnice. Cenu získá jeden z nich na galavečeru, který se bude konat 19. května v Domě kultury Poklad v Ostravě-Porubě.

O nominacích rozhodla odborná porota ve složení Ivanka Kubicová (předsedkyně poroty), Ivan Hurych, Zdeněk Prokeš a Roman Vašek. Odůvodnění nominací je následující (v abecedním pořadí):

Gene Goodman za výkon v roli Ptáka Ohniváka v choreografii Duet z Ptáka Ohniváka v inscenaci ČISTÁRADOSTance. Choreografie Marco Goecke. Premiéra 17. října 2024 v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě (s přihlédnutím k výkonům v baletech Okno, Úhel pohledu a Heatscape)


Gene David Goodman přesvědčuje schopností vypořádat se s různými typy rolí. V Úhlu pohledu upoutává dynamikou a plasticitou pohybu, jež se projevuje v jeho tanci, a rovněž v partnerské souhře. V Duetu z Ptáka Ohniváka zaujme přesným pohybovým provedením.


Giuseppe Iodice za výkon v roli Ptáka Ohniváka v choreografii Duet z Ptáka Ohniváka v inscenaci ČISTÁRADOSTance. Choreografie Marco Goecke. Premiéra 17. října 2024 v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě (s přihlédnutím k výkonu v baletu Šárka)


Mladičký Ital Giuseppe Iodice je v ostravském baletu sice teprve sezonu, přesto v něm už zanechal výraznou stopu především ve složeném programu ČISTÁ RADOSTance. V Duetu z Ptáka Ohniváka vrostl do nekonvenční choreografické struktury Marca Goeckeho. S milimetrovou přesností klade části svého těla do prostoru: neuroticky těkavě, razantně a direktivně. Mimořádný pohybový talent prokazuje Iodice i v další části programu – v sólovém partu baletu Šárka choreografky Ley Bessoudo Greck.


Rita Pires za výkon v baletu Heatscape. Choreografie Justin Peck. Premiéra 11. dubna 2024 v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě (s přihlédnutím k výkonům v baletech Úhel pohledu a Křídla z vosku)


Portugalská sólistka ostravského baletu Rita Pires zaujala v originální „balanchinovské“ choreografii pohotovostí v rychlých krokových variacích, technickou precizností provedení, vervou, spontánností a uvolněným výrazem, byť tempo allegrové věty a tanečních změn neumožňuje žádný oddech. V Kyliánově choreografii Křídla z vosku obstála navzdory všem úskalím role – od vynikající taneční techniky až po adekvátní herecký prožitek.


Shino Sakurado za výkon v roli Ptáka Ohniváka v choreografii Duet z Ptáka Ohniváka v inscenaci ČISTÁRADOSTance. Choreografie Marco Goecke. Premiéra 17. října 2024 v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě


Shino Sakurado a její až neuvěřitelná, schopnost vcítit se do každé role a obdařit tak diváka o nezapomenutelný umělecký zážitek z ní činí umělkyni velkých hodnot. Projevuje rovněž svůj cit pro specifický pohybový jazyk Marca Goeckeho a pro jeho inovátorské pojetí pohybu. Tento minimalistický, téměř meditační duet je o setkání dvou plachých bytostí, ptáka Ohniváka a Prince. Tento duet lze také interpretovat jako setkání dvou bytostí rozdílných povah: ptáka, který tančí, a člověka, který létá.